Neurac

Bestill time hos Truls Fedje for behandling, neurac

Neurac metoden – en behandlingsmetode som brukes i slynge/tau (redcord)

Neurac står for nevromuskulær kontroll. Det jobbes i kroppsvektbærende posisjoner (close-kinetic-chain), gjerne med ustabilt underlag (slynge/tau). For å få tauene enda mer ustabile settes det på et vibrasjonsapparat. Øvelsene er gradert så tungt som mulig og skal være uten smerter.

Redcord – Slyngebehandling

En behandlingsform som har dokumentert effekt på muskel- og skjelettplager i rygg, nakke og skulder. Passer alle aldre og har en individuell tilpasning.

Hva gjør smerter med muskler og styrke over tid?

For at en muskel skal fungere, må den være i stand til å ta imot elektriske impulser fra nervesystemet. Disse impulsene kommer fra hjernen og ryggmargen, det såkalte sentralnervesystemet. Ubehag/ smerter over tid kan føre til at disse elektriske impulsene svekkes eller kobles «ut» i smerteområdet. Det fører til en ubalanse i muskulaturen rundt ett eller flere ledd. Over tid kan man miste opptil 40 til 60 % styrke rundt smerteområdet.

Trening i slynge/tau med vibrasjoner(Stimula):

Når man trener i tau som er meget ustabilt, og samtidig får vibrasjoner, vil samarbeidet mellom hjernen, ryggmargen og muskulaturen gjenoppstå. De elektriske impulsene vil igjen begynne og «fyre» til muskulaturen. Du vil kunne få opp til 100 % aktivering av hver muskel. Balansen blir mer optimal og man vil dermed få utnyttet hele muskelgrupper.

Trening i slynge/tau med vibrasjonsapparat – Redcord Neurac:

Vibrasjonsapparatet kobles på tauene og gir økt vibrasjoner. Apparatet har Hz fra 15-99. Ved vibrasjoner vil det ytterligere øke aktiveringen av lokal eller dyp stabilitets muskulatur. Dette er muskulatur som ofte er svak og som sitter dypt. Mer aktivering i hver muskel fører til bedre samspill.

Behandlingsforløp – Hvordan oppnå et vellykket resultat med Redcord Neurac?

En sertifisiert Neurac fysioterapeut foretar en grundig undersøkelse og testing av muskler. På bakgrunn av kartleggingen defineres hvilke muskler som må trenes(såkalt weak links). Fysioterapeuten lager et treningsprogram sammen med deg, som du bør utføre ca 3 ganger i uken.

Behandlingen består av ca 6 behandlinger. Deretter må du trene på egenhånd. For å sikre at egentreningen har forventet effekt, anbefaler vi en kontrolltime hver 3 uke, over en 3 måneders periode. Man bør ha tilgang til tau hjemme eller på treningssenteret for å få det optimale ut av denne type behandling.

Typiske pasienter som har nytte av denne behandlingen har ubehag/smerter i nakke, korsrygg, skuldre og/eller armer. Andre diagnoser er kroniske nakkeplager, whiplash, ustabile skuldre, impignement(trang skulder). Redcord med Neuracmetoden er en av flere metoder som benyttes for å hjelpe deg i din rehabilitering på Klinikk Pluss (i Sandvika).

Bestill time hos Truls Fedje for behandling, neurac

Litt om generelle ÅPNINGSTIDER:
Man-tor: 08.00 – 18.00
Fredag: 08.00 – 1500
Visse terapeuter har timer fra 05:45 og noen til 19:30
Resepsjonen betjent fra 09:00-14:00 mandag-torsdag og 10:00-14:00 fredag, se www.klinikkpluss.no/timebestilling