IMS akupunktur - Gunn metoden

Det som skiller IMS-Gunn metoden fra vanlig "dry needling" (triggerpunkt) teknikk er at vi går inn og undersøker nakke og rygg for å se etter mekanisk nerveirritasjon i segmentet, tilhørende nerven og skadestedet. Ofte sitter årsaken til smerten et annet sted enn man først trodde.
IMS er forkortelse for intramuskulær stimulering. Før vi starter behandlingen gjøres en grundig undersøkelse basert på inngående anatomikunnskaper, evt. MR-bilder samt nevrofysiologisk basis.

Vi bruker akupunkturnåler hvor innstikket kan være dypt. Vi kjenner etter at muskelen "griper" nålen for så å slippe. Nålen blir da tatt ut med en gang. Slik jobber vi oss frem for å få en god og avslappet muskel. Dette er med på å normalisere bevegelsen til det nærliggende leddet og optimalisere forholdet til nerven. Vi behandler både kroniske og akutte smerter

Vanlige smertetilstander i muskel- og skjelettsystemet:
  • Nakke-, skulder- og armlidelser
  • Hodepine og migrene
  • Betennelser, muskelknuter, redusert bevegelse i alle ledd, også i nakke og rygg
  • Rygg-, hofte- og benlidelser
  • Ankel- og fotsmerter, hevelser, sirkulasjonsforstyrrelser
  • Hofte- og kneartroser

Det som skiller IMS -Gunn metoden fra vanlig "dry needling" (triggerpunkt) teknikk er nettopp det at vi går inn og undersøker nakke og rygg for å se etter mekanisk nerveirritasjon i segmentet, den tilhørende nerven og skadestedet. Ofte sitter årsaken til smerten et annet sted enn man først trodde.

Eksempler:
Mange plages av smerter på utsiden av albuen, såkalt tennisalbue. Da finner man ofte trykkømhet, forkortet muskulatur og hevelse i muskulaturen i albuen/underarmen. Årsaken kan skyldes et nakkeproblem. Ved undersøkelse kan man finne muskelknuter, hevelser og trykkømhet lokalt i nakken, som uttrykk for at nerverøtter kan være påvirket, eller man finner redusert bevegelse i ett eller flere ledd. Pasienten vil da få nåler i nakken og kanskje i øvre brystrygg, i tillegg til lokal nåling i albuen.

Behandling av smerter i forbindelse med prolaps har vi også god erfaring med. Det dreier seg om å redusere det muskel-/mekanisk trykk på mellomvirvelskivene, slik at smertene avtar og prolapset kan få ”tørke inn”.

Du kan lese mer om dette ved å søke på nettet på ”IMS smertebehandling og forskning”, der det settes søkelys på sammenhengen mellom muskelknute/ muskelforkortning og nedsatt motorisk nerveforsyning.

Litt om generelle ÅPNINGSTIDER:
Man-tor: 08.00 – 18.00
Fredag: 08.00 – 1500
Visse terapeuter har timer fra 05:45 og noen til 19:30
Resepsjonen betjent fra 09:00-14:00 mandag-torsdag og 10:00-14:00 fredag, se www.klinikkpluss.no/timebestilling