Injeksjonsbehandling med ultralyd

Kortison ble først tatt i bruk så langt tilbake som 1940. Medikamentet ble raskt populært, men allerede i 1954 kom de første rapportene om mulige negative effekter. Vi vet i dag at kortison hemmer effekten til immunforsvaret der medikamenter injiseres. Vi kan bruke denne "bivirkningen" på en kontrollert måte for å behandle kroniske smerter i muskler og ledd.

I en akuttfase etter en skade er det først og fremst immunforsvaret som er aktivt for å bygge opp igjen vevet. Bruk av kortison i denne perioden er svært uheldig selv om pasientene vil oppleve en raskere bedring enn ved å bare vente å se. Studier viser at en slik bruk gjør at pasientene 12 mnd etterpå med større sannsynlighet har fått tilbake smertene sine om de mottok kortison i akuttfasen.

Kortisonens effekt på immunforsvaret kan være til nytte i et behandlingsregime. Ikke i akuttfasen, men i kronisk fase. Hvis man har gått med en smerte over lang tid vil det vokse inn blodkar i vevet for å forsøke å bygge opp igjen skadestedet. Med disse små blodkarene følger det med små nerveender som gjør vevet svært sensitivt. Vi vet at disse nervene er mye av årsaken til at disse skadene gjør vondt ved kun små belastninger. En sene kommer til kronisk fase om kroppens immunforsvar mislykkes i å reparere skaden. F eks ved overbelastning over tid eller hvis man har mottatt behandling med smertestillende eller betennelsesdempende medikamenter i akuttfasen.

Ved å undersøke smerteområdet på en grundig måte med klinisk undersøkelse og ultralyd, kan terapeuten avgjøre med større grad av sikkerhet hvilken fase skaden er i og hva som evnt er nødvendig å gjøre for å få kroppen til å reparere vevet igjen. Det gir ingen hensikt å behandle en skadet sene med kortison. Det fjerner kun nervesystemets evne til å beskytte skaden i en viss periode og smertene vil på et tidspunkt komme tilbake igjen.

I noen tilfeller vil blodkarene med de medfølgende smertefibrene ikke trekkes tilbake selv om skaden langt på vei er leget. Man kan i denne fasen behandle skadestedet med blant annet kortison slik at nervefibrene brytes ned og senen igjen kan brukes og trenes på normal måte.

Ultralydveiledning ved injeksjoner sikrer også presis behandling. Forskning har vist at selv erfarne injeksjonsterapeuter kun treffer rett sted med 50 % av sine injeksjoner. Dette kan være en av årsakene til at kortison har fått et til dels frynsete rykte. Det at injeksjonen også i mange tilfeller settes på feil grunnlag bidrar også til dette. På Klinikk Pluss er vi fullt oppdatert på tilgjengelig forskning samt metoder og teknikker for å sikre deg som pasient en best mulig behandling.