Torticollis - Hva er torticollis?

Publisert 14.09.2018

Torticollis er en feilstilling av nakken og også potensielt hodet. Det kan være mange årsaker til en slik stilling som for eksempel; muskulære, medfødte tilstander, neurologiske, grunnet syn (Mitchell, 1999) eller idiopatiske. Da de forskjellige variantene presenterer på forskjellige måter og tidspunkter er det relativt enkelt å differensiere disse.

Medfødt muskulær torticollis er den tredje mest vanlige medfødte muskel- og skjelett anomalien. Det er et resultat av en forkortning eller økt spenning i en muskel som heter sternocleidomastoid (SCM). Dette sees ved at barnets hode tipper noe mot en side med rotasjon mot motsatt side. Det er ofte redusert mulighet for sidebøy og rotasjon av hodet (Öhman et al. 2009). Ved muskulær torticollis er det ikke alltid årsaken til feilstillingen er like lett å stadfeste. Noen er født med disse spenningene. Dette kan potensielt være på grunn av forhold eller barnets stilling under svangerskapet og/eller ved bruk av redskap som tang/vakuum under fødsel. Andre ganger er det ingen slike faktorer involvert, da sier man at årsaken er idiopatisk – altså ukjent.

Hvorfor behandle torticollis?

Det har blitt diskutert at medfødt muskulær torticollis gir en noe økt risiko for forsinket oppnåelse av milepæler hos barn under 1 år, og den tidlige motoriske utviklingen (Öhman et al. 2009). Det kan også gi asymmetri i ansikt og hode (plagiocephaly) som en følge av redusert normal bevegelse av nakken. Det er ikke assosiert noen fare med ubehandlet torticollis.

Behandling av torticollis

For å finne riktig årsak til feilstillingen er det viktig med en grundig undersøkelse. Våre terapeuter har god erfaring med undersøkelse og behandling av torticollis. Det viktigste er å vurdere hva feilstillingen kommer av, for å så henvise videre til riktig instans, både internt og eventuelt eksternt.

Behandlingen av muskulær torticollis er skånsom og mild, med fokus på funksjon av muskel- og skjelettapparatet. Ved behandling innen barnet er en måned gammel har studier vist at så mange som 98% blir bedre. Dette reduseres til nærmere 89% ved behandling fra første måned til rundt tre-måneders alderen. Denne prosenten reduseres da videre ettersom månedene går, og man ser også at det er noe tregere respons hos guttebarn (Petronic et al. 2009).

Referanser

Mitchell, P. 1999. Ocular Torticollis. Tr. Am. Ophth. Soc.

Öhman, A., Nilsson, S., Lagerkvist, A-L. og Beckung, E. 2009. Are infants with torticollis at risk of any delay in early motor milestone compared with a control group og healthy infants. Developmental Medicine & Child Neurology.

Petronic, I., Brdar, R., Cirovic, D., Nikolic, D., Lukac, M, Janic, D., Pavicevic, P., Golubovic, Z., Knezevic, T. 2009. Congential muscular torticollis in children: distribution, treatment duration and outcome. Eur J Phys Rehabil Med. 46:153-8

Publisert: 20.03.2024

Resepsjonen er stengt i perioden mandag 25.03 til tirsdag 02.04

Trening er mulig mandag 25.03 og tirsdag 26.03 mellom 09:00 -15:00

Aase Hauge fysioterapeut jobber mandag og tirsdag

Marita Stangenes fysioterapeut jobber mandag og onsdag til lunsj

Tormod Tjørnhom fysioterapeut jobber tirsdag og onsdag

Geir Andrè Jacobsen massasjeterapeut MNNF  jobber mandag - onsdag lunsj

Gina Nielsen kiropraktor jobber mandag og tirsdag

Se våre nettsider for timebestilling:

Publisert: 18.01.2024

Har du smerter eller stivhet i leddene, spesielt om morgenen?

Hindrer plagene deg i å være aktiv?

Publisert: 21.09.2023
Les artikkelen her: https://bit.ly/3QpiitH
Publisert: 31.08.2023
Drop in time. Bli vaksinert i dag!
ÅPNINGSTIDER:
man-tor: 08.00 – 18.00