Kroppens stressrepons: Fight, flight eller freeze

Publisert 13.11.2020
Slik er du - når du er i freeze:

Freeze-tilstanden kan sammenlignes med å «spille død». Du håper å være "usynlig", slik at en faresituasjon du befinner deg i, skal gå over. Som hvis du møter en bjørn i skogen og "spiller død".


Freeze-tilstanden er siste utvei. Du har sjekket ut mulighetene for å kjempe eller flykte, men de er ikke til stede. Da "lukkes" systemet ditt ned. Den såkalt dorsale delen av vagusnerven i det parasympatiske nervesystemet aktiveres. Sansene "svekkes" midlertidig: Du kjenner mindre smerte. Evolusjonsmessig skyldes dette bl.a. at det skal være mindre smertefullt å bli spist av et rovdyr eller å skades i en ulykke.

Kanskje du går inn i freeze i en vanskelig situasjon på jobben, når du har forsøkt å løse problemene uten å lykkes. Kanskje du går inn i freeze i andre situasjoner i livet ditt, for eksempel situasjoner der du føler deg avvist, ignorert eller lite viktig.

I freeze føler du deg:

- Immobilisert, «tuned out», avkoblet.

- Langt vekk, på et mørkt sted.

- Du er liten og stille og puster knapt.

- Du føler deg alene.

- Du føler deg bortkommen, på et sted der ingen noensinne vil finne deg.

- Du er uten håp, forlatt, tåkete, for sliten til å tenke eller handle.

- Du er alene med fortvilelsen din, og du flykter inn i å ikke vite, ikke føle.

- Kropp og sinn har gått inn i en modus der det kun handler om å opprettholde liv.

- Du har nærmest en følelse av å ikke være.

 

Du ser verden som:

- Tom, død og mørk.

 

Noen av plagene i hverdagen kan være:

- Dissosiasjon

- Hukommelsesproblemer

- Depresjon

- Isolasjon

- Ingen energi til daglige gjøremål

 

Over tid kan denne tilstanden blant annet lede til:

- Vedvarende utmattelse

- Plager i mage/tarm

- Vektøkning

- Ubalanse i blodsukkerreguleringen

- Man ser også en sammenheng med utvikling av plager i ledd/muskler

 

Gjennom handling og mobilisering av energi kan du bevege deg ut av freeze-tilstanden. Først til den mer aktive stressresponsmodusen fight/flight, og deretter til en trygg tilstand.

 

Ofte trenger vi imidlertid hjelp i denne prosessen, blant annet gjennom samtaleterapi. Gestaltterapi er godt egnet når du trenger å finne større trygghet og mer ro i deg selv.


Hvis du, eller noen du vet om, kjenner seg i denne artikkelen, så er det hjelp å få!
Vår samtaleterapeut/Gestaltterapeut Ingvild Bjerke Høygaard har stor interesse og mye erfaring innen dette feltet, og har bred erfaring med behandling av dette.

Ta gjerne kontakt hvis du lurer på om samtaleterapi/Gestaltterapi kan være noe for deg.

 

Kilde: Deb Dana: The Polyvagal Theory in Therapy. Engaging the Rhytm of Regulation

 
 
Flere aktualiteter
Publisert: 25.11.2020
Man kan desverre ikke bestille timer på vår hjemmeside grunnet overgang til nytt system.
Bookingen skal være på plass igjen fra og med onsdag 2.desember.
Publisert: 18.11.2020
Vi har desverre ikke åpent for trening i våre lokaler pga smitteforebygging.
Publisert: 13.11.2020
Slik er du - når du er i freeze:

Freeze-tilstanden kan sammenlignes med å «spille død». Du håper å være "usynlig", slik at en faresituasjon du befinner deg i, skal gå over. Som hvis du møter en bjørn i skogen og "spiller død".


Publisert: 29.09.2020
Hils Velkommen til vår nye kiropraktor Joakim Helsing!



Publisert: 29.09.2020

Vi ønsker velkommen til Ingvild Bjerke Høygaard!



Kontakt oss

Qui culpa voloraorrum earcid minciaturi re comnit volore volorro conet occus. Epudipsandis molorepra volenis volorit, occabo. Namus dolor as autem earcilicte cones im eum quiatur, arum harum eatur.

Modiorror re ipsum vere, aborati disqui doluptatem veris nosantur, nobis volutemperae milit eles exerepellent isit omnis nos di autecus.

 

Adresse: Gaten 1, 1234 Sted
Tlf: +47 987 65 432
E-post: post@firma.no

åpningstider 
man-tor: 08.00 – 18.00 fredag: 08.00 – 16.00

Hva plages du med?
TIPS: Søk etter stikkord som hodepine, nakkesmerter, ryggsmerter, korsrygg, senebetennelse e.l.