Utskriftsvennlig versjon

Om samtaleterapi


Publisert: 20.10.2020

Gestaltterapi er samtaleterapi. Terapiformen bygger på eksistensialisme og fenomenologi.

 


Å bli sett

I gestaltterapi legges det vekt på et godt møte mellom klient og terapeut, hvor du som klient skal føle deg spesielt godt sett og ivaretatt.

Lytt til kroppen

Et viktig fokus er å øke bevisstheten om det som skjer i kroppen og i følelsene våre. Mange av oss tenker veldig mye. En av gestaltterapiens grunnleggere, Fritz Perls sa: «Lose your mind and come to your senses”. Sitatet illustrerer et viktig prinsipp i gestaltterapi, nemlig å komme «ned» fra hodet og kjenne etter i kroppen.

Kanskje du for eksempel får vondt i magen eller kjenner et stikk i brystet hver gang du går inn døren på jobben. Dag etter dag fortsetter du likevel å gå til denne jobben som du misliker. Hvis du blir mer kjent med hva kroppen egentlig prøver å si deg, kan det bli lettere å navigere videre, og få det mer slik du ønsker det. I gestaltterapi tenker man at kroppen ofte vet ting som du ennå ikke er deg bevisst. Kroppen har mye visdom.

Godt egnet ved utbrenthet, slitenhet og stress

Fokuset på at det er viktig å lytte til kroppen, gjør også at gestaltterapi er godt egnet ved utbrenthet, slitenhet og stressplager. Da har man gjerne overhørt kroppens signaler over tid, og kroppen har kommet ut av balanse. Mange som har levd med kronisk stress over tid, opplever at kroppen har gått inn i en fight, flight eller freeze-modus store deler av tiden. Det autonome nervesystemet er ute av balanse.

I gestaltterapi brukes avspenningsøvelser i tillegg til samtalen, og terapiformen er godt egnet til å jobbe med balansering av disse autonome ubalansene.

Kart og terreng

I gestaltterapi ser vi det slik at vi har lært oss visse måter å forholde oss til verden på. Disse kan være lært i barndommen og senere i livet. Noen ganger kan disse måtene å møte situasjoner på være hensiktsmessige, andre ganger hemmer de oss. Hvis du for eksempel vokste opp i et miljø der det lønte seg å være flink og pliktoppfyllende, kan du tenke at dette er den lureste måten å møte verden på. Siden din erfaring forteller deg det. Så befinner du deg kanskje i en jobbsituasjon der det å være flink og pliktoppfyllende er en sikker vei til utbrenthet – og «kartet» du har med deg stemmer ikke lenger med terrenget.

Ofte ser vi ikke helt tydelig hvilke adferdsmønstre vi har med oss. Ved å bli speilet og sett utenifra av en terapeut, kan du få hjelp til å se det som ikke er så lett å se selv.

 
 
Flere aktualiteter
Publisert: 15.03.2021
Vi har desverre ikke åpent for egentrening i våre lokaler pga smitteforebygging.
Publisert: 15.03.2021
Det er viktig at du skal føle deg trygg når du kommer til behandling ved Klinikik Pluss
Publisert: 09.03.2021
Personlig trener starter innen kort tid ved Klinikk Pluss
-følg med !
Publisert: 18.03.2021

Lene Hval Fossan og Monica Risvik

Publisert: 11.03.2021
Følgende symptomer er vanlig ved utbrenthet/stressutløst utmattelse:
Publisert: 10.03.2021

Spesialkompetanse på klinikken: ultralydveiledet injeksjonbehandling. 

Kontakt oss

Qui culpa voloraorrum earcid minciaturi re comnit volore volorro conet occus. Epudipsandis molorepra volenis volorit, occabo. Namus dolor as autem earcilicte cones im eum quiatur, arum harum eatur.

Modiorror re ipsum vere, aborati disqui doluptatem veris nosantur, nobis volutemperae milit eles exerepellent isit omnis nos di autecus.

 

Adresse: Gaten 1, 1234 Sted
Tlf: +47 987 65 432
E-post: post@firma.no

åpningstider 
man-tor: 08.00 – 19:30 fredag: 08.00 – 17.00