Har du artrose i hofter eller knær?

Publisert 23.01.2020

Har du smerter eller stivhet i leddene, spesielt om morgenen?

Hindrer plagene deg i å være aktiv?

Vi på Klinikk Pluss ønsker å tilby deg med plager i forhold til artrose i hofter eller knær, hjelp til bedre funksjon, reduserte smerter og bedre livskvalitet!

Artrose er den vanligste reumatiske sykdommen, og den rammer leddbrusken. Typiske symptomer på artrose er smerte, hevelse og nedsatt bevegelighet i leddene.
Det finnes flere risikofaktorer for å utvikle artrose, blant annet alder, overvekt, muskelsvakhet og arv.

Når artrose rammer vektbærende ledd som hofter og knær, vil mange bli fysisk inaktive fordi de er redde for at aktivitet gjør smertene verre.
Dette er feil!

Fysisk aktivitet er svært viktig når du er rammet av artrose! Å belaste leddene på riktig måte er viktig for å forebygge videre nedbryting og ytterligere tap av brusk, og for å holde muskulaturen sterk. Dette vil kunne gjøre deg i bedre stand til å gjøre det du har lyst til, og ha en aktiv hverdag uten store smerter.

På Klinikk Pluss har vi flere sertifiserte AktivA-fysioterapeuter som har gått på kurs for å lære det siste innen forskning for å hjelpe nettopp deg med å leve med artrose!

AktivA står for «Aktiv med artrose», og er et program hvor målet er å innføre internasjonale retningslinjer for behandling av artrose i klinisk fysioterapi i praksis. Disse retningslinjene vektlegger informasjon, trening og eventuelt råd om vektreduksjon. Målet er at alle artrosepasienter i Norge skal bli tilbudt denne kunnskapsbaserte behandlingen tidlig i sykdomsforløpet.

Aktiv med artrose er et kurs- og oppfølgingstilbud for personer med kne- og/eller hofteartrose.

Innhold:

• Artroseskole: 3 timer med informasjon, råd og dialog i gruppe.
  • Innledende, individuell undersøkelse og kartlegging av funksjon med fysioterapeut.
  • Treningsprogram gjennomført individuelt eller i gruppe.

Fysioterapi, veiledning, råd og trening har bevist god effekt på reduksjon av smerter og stivhet.

Når:

26.februar kl 19:00-22:00.

Hvor:

Klinikk Pluss i Sandvika (Løkketangen 12 a, 1337 Sandvika).

Pris:

Kurskveld på 3 timer inkl noe å bite i: 750,-
10 treninger med fysioterapeut i gruppe: 2000,- (200,- pr treningstime)

I tillegg må man gjennomgå en vanlig klinisk undersøkelsestime med fysioterapeut etter gjeldende priser før oppstart av gruppetreningen.

Påmelding: Ta kontakt med Klinikk Pluss i resepsjonen, ring 678 05 070 og spør etter Elisabeth/Torbjørn, eller send mail til post@klinikkpluss.no

Vi gleder oss til å se deg!

Ytterligere informasjon om AktivA og artroseskole finner du på www.aktivmedartrose.no, eller ved å kontakte Klinikk Pluss på tlf. 678 05 070, eller send epost til post@klinikkpluss.no.

Publisert: 23.01.2020

Har du smerter eller stivhet i leddene, spesielt om morgenen?

Hindrer plagene deg i å være aktiv?
Publisert: 28.09.2018
Svimmelhet i seg selv er ikke en tilstand, men er et symptom på andre tilstander. Noen tilstander gir en mer akutt følelse av svimmelhet enn andre, og det er ikke alltid like lett å skille mellom det å føle seg ustø ved gange eller annen svimmelhet. Dette er et symptom som blir mer og mer vanlig med økende alder.
Publisert: 21.09.2018
Hodepine er den 3. mest hyppige årsaken til besøk hos kiropraktor. Det er mange forskjellige typer hodepine hvor de fleste er ufarlige og forbigående.
Publisert: 14.09.2018
Torticollis er en feilstilling av nakken og også potensielt hodet. Det kan være mange årsaker til en slik stilling som for eksempel; muskulære, medfødte tilstander, neurologiske, grunnet syn (Mitchell, 1999) eller idiopatiske. Da de forskjellige variantene presenterer på forskjellige måter og tidspunkter er det relativt enkelt å differensiere disse.
Publisert: 05.09.2018
Kroppen går gjennom mange endringer gjennom svangerskapet for å tilrettelegge for både mor og barn. Endringene skjer i flere systemer; hjerte-, og kar systemet, det hormonelle og det mekaniske for å nevne noen.