Injeksjonsbehandling med ultralyd

Vi tilbyr følgende injeksjoner:
  • Kortison
  • PRP
  • Hyaluronsyre
  • Nerveblokkade

Injeksjoner med ultralydveiledning kan i noen tilfeller være hensiktsmessig for forskjellige plager.
Her på Klinikk Pluss får du først en grundig klinisk undersøkelse for å vurdere dine plager, og en ultralydundersøkelse kan bli benyttet for å få god innsikt i skadeomfanget.

Alle injeksjoner på Klinikk Pluss blir satt med ultralydveiledning for å få en så presis behandling som mulig. Forskning har vist at selv erfarne injeksjonsterapeuter kun treffer riktig sted med 50 % av sine injeksjoner. Dette kan være en av årsakene til at kortison har fått et til dels frynsete rykte. Det at injeksjonen også i mange tilfeller settes på feil grunnlag bidrar også til dette. På Klinikk Pluss er vi fullt oppdatert på tilgjengelig forskning samt metoder og teknikker for å sikre deg som pasient en best mulig behandling.

Kortisonens effekt på immunforsvaret kan være til nytte i et behandlingsregime. Ikke i akuttfasen, men i kronisk fase. Hvis man har gått med en smerte over lang tid vil det vokse inn blodkar i vevet for å forsøke å bygge opp igjen skadestedet. Med disse små blodkarene følger det med små nerveender som gjør vevet svært sensitivt. Vi vet at disse nervene er mye av årsaken til at disse skadene gjør vondt ved kun små belastninger. En sene kommer til kronisk fase om kroppens immunforsvar mislykkes i å reparere skaden. F eks ved overbelastning over tid eller hvis man har mottatt behandling med smertestillende eller betennelsesdempende medikamenter i akuttfasen.

Ved å undersøke smerteområdet på en grundig måte med klinisk undersøkelse og ultralyd, kan terapeuten avgjøre med større grad av sikkerhet hvilken fase skaden er i og hva som evnt er nødvendig å gjøre for å få kroppen til å reparere vevet igjen. Det gir ingen hensikt å behandle en skadet sene med kortison. Det fjerner kun nervesystemets evne til å beskytte skaden i en viss periode og smertene vil på et tidspunkt komme tilbake igjen.

I noen tilfeller vil blodkarene med de medfølgende smertefibrene ikke trekkes tilbake selv om skaden langt på vei er leget. Man kan i denne fasen behandle skadestedet med blant annet kortison slik at nervefibrene brytes ned og senen igjen kan brukes og trenes på normal måte.

ÅPNINGSTIDER:
man-tor: 08.00 – 18.00