Ultralyddiagnostikk

Ultralyddiagnostikk av muskel og skjelett

På Klinikk Pluss ønsker vi å kunne tilby våre pasienter de beste og mest oppdaterte behandlings- og undersøkelsesmetodene på markedet. Vi har derfor valgt å inkludere ultralyddiagnostikk som et verktøy i vår undersøkelse av muskel- og skjelettlidelser.

Ultralyddiagnostikk kan brukes som et supplement til en grundig klinisk undersøkelse gjennomført av fysioterapeut. Ved hjelp av ultralyd kan fysioterapeuten se inn mot pasientens knokler og ledd. På denne måten kan en mer eksakt diagnose stilles, samtidig som terapeuten kan sammenligne bildesvarene med motsatt side.

Gjennom ultralyd kan man lettere se effekt av den behandlingen man har valgt å sette i gang sammen med den kliniske oppfatningen. Gode eksempler på dette kan være trykkbølgebehandling og behandling med nåler.

Ultralyddiagnostikk egner seg for skader i leddbånd, sener, bindevev, slimposer og muskelvev.

Ultralydscanneren er i dag det eneste verktøyet som kan gi bilder av pasientens innside under bevegelse. Dette er en fordel i forhold til for eksempel en-MR undersøkelse, hvor pasienten må ligge i ro.

Ultralyd kan være et meget godt, rimeligere og raskere alternativ til en MR-undersøkelse. Pasienten får med seg en rapport som kan tas med til lege/kirurg eller forsikringsselskap.

Hva kan man se på et ultralydbilde?

De vanligste tilstandene man ser etter er skader på muskel og bindevev, karinnvekst og nerveinnvekst i senevev (tegn på inflammasjon/betennelse), kalk i muskel- og senevev og irriterte/forstørrede slimposer.

Bivirkninger?

Diagnostisk ultralydscanning er helt ufarlig og uten bivirkninger. Det er de samme ultralydbølgene man undersøkes med når man er gravid. I motsetning til røntgen og CT hvor det benyttes stråling, benytter ultralydapparatet seg av lydbølger som reflekteres tilbake til maskinen når de treffer forskjellige typer vev under huden din. En avansert datamaskin tolker disse lydbølgene og tegner et bilde på skjermen.

Fysioterapeut Aase Hauge og Tormod Tjørnhom tilbyr diagnostisk ultralydscanning.

Les også om

Litt om generelle ÅPNINGSTIDER:
Man-tor: 08.00 – 18.00
Fredag: 08.00 – 1500
Visse terapeuter har timer fra 05:45 og noen til 19:30
Resepsjonen betjent fra 09:00-14:00 mandag-torsdag og 10:00-14:00 fredag, se www.klinikkpluss.no/timebestilling