Kinesiotaping

Ved hjelp av tape som gir motstand når den strekkes, reduseres muskelspenning og irritasjoner i vevet.

Kinesiotaping ble utviklet på 70-tallet av den japanske kiropraktor Dr. Kenzo Kase. Opprinnelig ble teknikken brukt mest ved idrettsskader, men nå anvendes kinesiotaping mer og mer også ved andre typer skader.

Medisiner eller annen behandling er ikke involvert og det er ingen kjente bivirkninger. Kinesiotaping kan benyttes ved smerter i ledd og muskulatur, og den bidrar til å forhindre overstrekking av muskler som reduserer stivhet.

Ødemer (hevelser) og betennelsesreaksjoner i underhuden er en vanlig følgetilstand ved muskel- og leddplager. Den spesielle elastisiteten i kinesiotapen resulterer i løfting av overhuden og dermed en økning av blodsirkulasjon i kapillærne (fine blodårer) i området. Dette bedrer det lokale stoffskiftet og er med på å redusere smerter.

Fysioterapeut Ida Kristine Jansen tilbyr Kinesiotaping.

Les også om