Trykkbølgebehandling

Trykkbølgebehandling kan på noen få behandlinger dempe eller fjerne kroniske plager i muskler og sener. Nyere forskning viser at kroniske smertetilstander ofte er et resultat av mislykket reparasjon fra kroppens side. Arrdannelse i vev kan forårsake plager. Siden kroppen selv ikke klarer å ødelegge vev som har vokst feil gir det kroniske smerter.
Under trykkbølgebehandling sendes luftbølger mot området som skal behandles. Disse luftbølgene skaper mikroskader i vevet og det legges til rette for at kroppen kan bygge opp vev på riktig måte igjen. Erfaring viser at 4 av 5 pasienter blir smertefrie og/eller funksjonsfriske etter trykkbølgebehandling.

Hvordan foregår trykkbølgebehandling?

En behandling tar ca. 15 minutter og gjennomføres av en erfaren fysioterapeut. Første gang undersøkes pasienten grundig før man starter behandlingen. En behandlingsserie består vanligvis av 4-5 konsultasjoner.

Hva skjer når trykkbølgene treffer vevet?

Trykkbølgene dannes ved at en luftkompressor danner mekaniske trykkbølger gjennom en applikator/pistol. Trykkbølgene som oppstår brer seg innover i vevet med gradvis avtakende kraft. Trykkbølgene komprimerer/trykker sammen vevet den passerer ved et trykk, som på forhånd er innstilt på maskinen. Mellom trykkbølgene oppstår det et negativt trykk, som gjør at vevet blir dekomprimert/øker i volum. Apparatet kan skape 1-20 bølger i sekundet, alt etter hva som er mest hensiktsmessig. Endringene i trykk mellom hver bølgetopp og bølgebunn skaper svingninger i det kronisk, betente vevet. På den måten oppstår det mikroskader i vevet. Mikroskadene fører til en kontrollert akutt betennelse, som blant annet fremskynder reparasjonsprosessen av det kronisk betente smertevevet.

Rundt muskler, sener og bindevev finnes det naturlige gassbobler. Når trykkbølgene treffer disse, sprekker noen av gassboblene og nitrogengass blir frigitt til omliggende vev. Det er også med på å redusere smerte og bidra til reparasjon av kronisk smertevev.

Det er bevist at i kronisk betent vev er det et økt antall nervereseptorer (smertefølere), kalt frie nervetråder. Dette er mekaniske nervereseptorer som reagerer på trykk og belastning. Når kronisk vev blir satt under belastning, som ved aktivitet, aktiverer disse nervecellene og sender smertesignaler som gjør at smerte oppstår. Flere studier har vist at trykkbølger reduserer antall frie nervetråder i behandlingsområdet og reduserer dermed smertesignalene ved aktivitet. Dette kan oppstå etter kun en behandling.

Klinikk Pluss har fysioterapeuter som tilbyr trykkbølgebehandling:

Truls Fedje

Peter Andersson

Tormod Tjørnhom

Les også om

Litt om generelle ÅPNINGSTIDER:
Man-tor: 08.00 – 18.00
Fredag: 08.00 – 1500
Visse terapeuter har timer fra 05:45 og noen til 19:30
Resepsjonen betjent fra 09:00-14:00 mandag-torsdag og 10:00-14:00 fredag, se www.klinikkpluss.no/timebestilling